Arkiverat från Blå...

Blågg
Klubbloggen

Produktionen...
Syster Dyster till din tjänst!


Kajalkväll VI: Romantik och gitarrer

Det italienska utelivet kan ju sägas ha blivit något romantiserat i "It all started in Napels" och Sophia Lorens framförande av "Tu Vuo’ Fa’ L’americano" i någon halvbillig källarkrog. Kvällen tar sina tidiga steg i ett försök att gå ett snäpp längre och göra en kulturromantisk utflykt genom länder, filmer och epoker. Det rör sig från svenska visor, till spanska gitarrer, franska dragspel, narcoshymner och populärjazz.

En kväll som så småningom ger liv åt en torsdagshelgdag får dock ingen energi utan lite tyngre verktyg. Den rena, distade gitarren har hamnat lite i skymundan i det nutida utelivet och det ser ut som det är dags att återinföra den i samklang med dansbara takter. Vi kommer därför få se en småbrutal övergång när band som The Kinks, The Libertines/Babyshambles, Black Rebel Motorcycle Club och Rage Against The Machine tittar ut ur högtalarna. Det blir som en uppföljning på iPRONK, men i något vidare perspektiv, om än lika oelektroniskt.

Platsen är som vanligt Bongo Bar på Tändsticksgränd och en kväll med Syster Dyster börjar alltid tidigt, så stanna inte hemma och drick öl! 19:00 är tiden.

Grändjazz volym II
En kväll kring Duke Ellington & Billy Strayhorn

När minusgraderna ökar i antal är det lämpligt att låta sig spelas varm av lite ståbas. Syster Dyster tar en titt på pianisterna/kompositörerna Duke Ellington (1899-1974) och dennes vapendragare, Billy Strayhorn (1915-1967). Den senare något mer okänd, men likväl betydelsefull med verk så som "Take the 'A' Train" (1941), "Chelsea Bridge" och "Rain Check" med flera i repertoaren. Musik som ofta har förknippats mer med Elington än med Strayhorn i de bredare kretsarna. Det finns en svensk grupp vid namn Strayboys som gärna framför Strayhorns musik. (Intresserade hittar dem här och en recension från Glenn Miller Café på Blågg här.)

I sina yngre år tveksam till sin talang som pianist och mer intresserad av baseball, bildade i alla fall Ellington sin första grupp 1917 och drog in 75 cent på deras första spelning. De spelade både inför vita och svarta, vilket kan ses som aningen anmärkningsvärt då rassegregeringen fortfarande regerade i USA. Därifrån kom Ellington snart att etablera sig som ett av de stora namnen och särskilt efter samarbetet med Strayhorn från 1939 vilket sägs ha mynnat ut i en kreativ topp i det tidiga 40-talet. Under det senare 1940-talet hamnade Ellington något i skymundan, men återupplivades i början av följande årtionde och bland annat ledde till många samarbeten och år av turnérande världen runt. Ett av dessa samarbeten var Alice Babs och givetvis får vi höra några inspelningar från 1973.

På detta blir det naturligtvis en hel del fina tolkningar. Bland andra Joe Henderson och Christian McBride har en rätt avskalad och rytmisk, fantastisk, version av "Rain Check" vilken alla borde göra allt för att komma över! Charles Mingus (Ellingtons "Money Jungle" från 1962 var ett samarbete med Mingus) sextett går loss på "Take the 'A' Train och förvandlar den till en 17-minutersparad i en konsertinspelning från 1964.

Blir ni inte övertygade av att pallra er dit på grund av det kanske lite återupptäckta verk av Chet Baker som tillsammans med Catherine Phillip går på trumpet- och elgitarrsafari. Gillar man inte "the 'A' Train" kan man alltid ta "the Blue Train" med John Coltrane eller hänga med Thelonious Monk på pianoäventyr eller Jan Johansson till Utanmyra. Lite utflykter i samtiden kan komma i form av Koop och Esbjörns Svenssons trio. Kanske även Sam från Casablanca tittar förbi!

Bongo Bar är som vanligt stället, tiden är 19:00 och det är nu på torsdag (19/2) som gäller!

Oops! In order to listen to this, you will need to enable JavaScript and install Adobe Flash 9 or greater. Get Flash now!
Get Adobe Flash Player

Kajalkväll V: i-P.RO.NK /En syster dystersk presentation av Storbritannien!

Våra kvällar har väl alltid strövat omkring i vattnen kring de brittiska öarna för att stundom gå bärsärkargång på fastlandet med band som Babyshambles, New Order, The Clash och The Cure med flera... Den här gången är det dock ren erövring som gäller och jag kommer ensam att erövra detta grådaskiga land sedan Kung Leo bangat ur och trillat in i en ohälsosam digital omloppsbana i den så kallade bloggosfären.

Syster Dyster uttrycker det som i-P.RO.NK! Detta ska inte förknippas med några bärbara datorer! (Men när allt kommer omkring fattas det väl bara att det där djävla maskäpplet startar en egen musikgenre också?) Det blir alltså pop+rock+punk med en indiesk anstrykning och sitt rotfäste i Storbritannien. I vanlig ordning är dock Syster Dyster ingen klubb med ohälsosamma fyrkanter och det kan därför alltid räknas med lite utsvävningar.

Den här kvällen, den 30:e april, blir det dock inget särskilt 19-22-tema vilket annars varit brukligt. Det blir lite lugnare musik dock i form av lite smörig soul, några visor, lite jazz och en hel del annat.

Passa också på att införskaffa Syster Dysters klubbkasse vilken kvällen i ära säljs till det förnäma priset 100 kronor (inklusive moms). Endast 1000 exemplar av den här kommer att tryckas så skynda skynda! Tyvärr finns ännu inga bra bilder på kassen (annat än den längst ner på sidan), så är du intresserad får du helt enkelt ta dig till Bongo Bar på bästa sätt!

*

"Born to be blue" och Kajalkväll IV

Ända sedan starten av Blå fanns ett mer jazzinriktat tema i tankarna. En svår genre för många kanske, full av ändlåsa pling-plong och blåsmelodier och i vissa kretsar ansedd som gubbig och dammig. Kanske kan denna kväll ändra på detta? Då är Chet Baker ett tacksamt ämne att ta upp. Ganska gammalt och lugnt blir det dock för 19-22-sessionen, då Baker inte följde med världen in i 90-talet ens en gång. Men Bakers liv var en person som levde allt annat än lugnt, är många överens om. Dessutom var han en ikon även utanför jazzvärlden och kanske den kommande filmen kastar lite ljus över denna sida. Spana in artikeln längre ned för mer angående detta.

Kring 22 tar kajalen vid och musiken kommer att skrida över många världar. Från Bongoklassikerna en kajalkväll inte kan vara utan, till nyheter vi tar med oss in i 2008. Om du minns tidigare kajalkvällar vet du vad det handlar om, dans i muntert vemod har det kallats, en stämning vi härleder från The Smiths och Håkan Hellström med flera. Låt det utgöra mittpunkten, så kommer tonerna att pendla i alla riktningar, från det elektroniska till gamla gitarrävar.

Villvara är ett projekt utvecklat under Syster Dysters vingar och kanske låter jag någon låt därur snurra i spelaren under kvällen! Ses!

////Born to be blue
//Syster Dyster hyllar Chet Baker
/
Varför är Chet Baker en artist värd postumt beröm? Är det kanske för hans gränsöverskridande estetik och musik; kombinationen av tiominuters orkestral jazz och avskalade gitarr-och-röst-låtar? Eller för hans talang med trumpeten? Hans hårda leverne till trots? Kanske är han en jazzens motsvarighet till Axl Rose? Kanske är det helt enkelt bara för att en låt som "The touch of your lips" kan variera från två minuter och fyrtiotvå sekunder till tio minuter och fyrtiotvå sekunder! (Med reservation för felaktigheter.)

Upptakten till undertecknads Baker-intresse vaknade under en arbetsdag vid det dåvarande elektrikerkneget i Habo. Så som jag minns det hade jag i vanlig ordning P1 gåendes i firmabilen och någon av radions kuturreportrar rapporterade om utgivandet av ”Som om jag hade vingar” av Chet Baker (2003). Då jag parkerade Subarun utanför firman kunde jag inte låta bli att sitta kvar och lyssna färdigt på reportaget. Min karriär som postumt fan påbörjades dock inte omedelbart, men jag glömde aldrig artistens namn eller boktiteln. En dag gav jag mig äntligen ut på digitalt rövartåg med min 1,6 gigahertzskuta (den jag fortfarande seglar på den vilda vida webben med) och gjorde några kopior i etern, helt utan tillåtels från artisten! Det var en skatt jag funnit i detta gamla skeppsbrott till öde!

Chet Baker föddes den 23:e december 1929 i ett musikaliskt hem i Yale, Oklahoma. Hans far var gitarrist och spelade i diverse lokala contryband. Vid tio års ålder flyttade hela Chets familj till södra Kalifornien där han vid 12 års åler började spela trombon. Det var dock ett instrument han fann klumpigt och övergick därför till trumpet. I mitten av sin tonårsperiod,1946, och några år framöver tillbringade han i arméns tjänst och var bland annat stationerad i Berlin.

Det musikaliska genombrottet kom sedan 1952 med The Gerry Mulligan Quartet och i synnerhet med deras version av ”My Funny Valentine”, i vilken Chet stod för ett minnesvärt trumpetsolo. Skillnaden från många av dåtidens band var det fascinerande samarbetet mellan Gerry Mulligan och Chet Baker där de inte bara spelade var sin slinga, oberoende av varandra, utan samspelade i någon sorts instrumental ”konversation”. I James Gavin's bok om Chet Baker, "Deep in a dream" beskrivs låten på följande vis...

....he played the tune as written, stretching out its slow, spare phrases until they seemed to ache. His hushed tone drew the ear, it suggested a door thrown open on some dark night of the soul, then pulled shut as the last note faded. ..... The song fascinated Baker. It captured all he aspired to as a musician, with its sophisticated probing of a beautiful theme and its gracefully linked phrases, adding up to a melodic statement that didn't waste a note.

Framgången med kvartetten varade dock inte ens ett år då Gerry Mulligan själv led av narkotikaproblem (något Chet också också drogs med) och blev fängslad på grund av detta. Det var då Chet Baker bildade sin kvartett 1953 och genomförde den längsta Europaturnen ett amerikanskt jazzband dittills gjort; planen var en fyramånadersturne, men blev förlängd till åtta månader. Under turnen ägde dock en tragedi rum då Bakers 24-årige pianist dog av en överdos i Paris.

Bakers egna narkotikaproblem lämnade också sina spår. 1966 förlorade han sina framtänder i vad som sägs vara ett slagsmål i samband med ett narkotikainköp efter en spelning i San Fransisco. Chet avlade aldrig något pålitligt vittnesmål om händelsen och därför spekuleras det i om hela händelsen bara var ett påhitt och tänderna egentligen bara föll ut på grund av ett tungt missbruk. Drogproblemen ledde också till klammeri med rättvisan i många länder. Bland annat blev Baker utvisad från både dåvarande Västtyskland och England på grund av drogrelaterade brott.

Den musikaliska produktiviteten var dock hög, får väl sägas, även om kvaliteten pendlade. Men en icke komplett diskografi på 149 poster (Wikipedia) säger ju en hel del om det enorma musikaliska material Chet Baker efterlämnade. Ett sådant stort material att gräva i lämnar ju naturligtvis ett visst urvalsproblem, men efter som Bongo ligger i Sverige måste ju åtminstone Bakers ”svenska” spår återges där vi bland annat hittar inspelningar från Södra Teatern i Stockholm från 1983.

Chet Bakers liv tog ett abrupt slut i Amsterdam den 13:e maj 1988 då han föll från ett fönster på andra våningen i Prins Henriks Hotell. På grund av att inga vittnen till händelsen fanns spekuleras det i huruvida Baker mördades eller tog självmord. Men lika troligt kan det vara att dödsfallet inte var något annat än en olycka med Bakers drogproblem i åtanke.

På senare år har Chet Baker fått förnyad aktualitet sedan en film väntas komma ut 2008 med titeln ”Prince of cool”. Antagligen apellerande till att Baker under den senare hälften av 50-talet starkt förknippades med ”the cool school of jazz” på den nordamerikanska västkusten.

[ Kommentera i Blågg ]

Andreas Jangmo

test

Arkiverat från Blå...

Blågg
Klubbloggen

Produktionen...
Syster Dyster till din tjänst!